تبلیغات
انجمن علمی مهندسی صنایع مهرآستان - KAIZENکایزن (2)
انجمن علمی مهندسی صنایع مهرآستان
انسان آن چیزی خواهد شد که خود باور دارد!
به انجمن علمی مهندسی صنایع مهرآستان خوش آمدید

این متن ادامه ی متن کایزن (1) می باشد.

چرخه دمینگ
 
مراحل چهار گانه  به ترتیبی كه ملاحظه می كنید، مبنای تفكر ژاپنی ها برای تصمیم گیری و اجرای تصمیم در سازمان قرار گرفت. لازم به ذكر است كه چرخه دمینگ به صورت پایان ناپذیر دنبال می شود.

رویکرد تحول سازمانی

1.    روش بهبود تدریجی – كایزن

       kaizen

2.    روش جهش بزرگ – نوآوری

       خلاقیت یا creativity مرحله ذهنی

       نوآوری یا innovation مرحله عملی یا پیاده سازی

3.    روش تركیبی – كایزن و نوآوری

 

چرا تویوتا این قدر موفق است؟

در كلاس بدون زرق وبرق، در مدرسه ای در ناحیه مركزی ژاپن، چند نوجوان در برابر تخته سفیدی نشسته اند كه روی آن معادلات ریاضی طولانی نقش بسته است و آموزگار بی وقفه درباره انرژی جنبشی صحبت می كند. این دانش آموزان 17 ساله كه همگی لباس همسان پوشیده اند، مانند دانش آموزان عادی به نظر می آیند كه به تكالیف روزمره مدرسه مشغول هستند. اما ظاهرشان شاید فریبنده باشد؛ آنان كارمندان شركت خودروسازی تویوتا هستند. خودروسازی كه دبیرستان دارد.

به گزارش رویتر، بزرگترین خودروساز ژاپنی پارسال درآمدی بیش از مجموع درآمد سه شركت بزرگ خودروسازی امریكایی در دیترویت یعنی جنرال موتورز، فورد و دایملر كرایسلر داشت و این طور كه پیش می رود برای چهارمین سال پیاپی به بالاترین سود خود دست خواهد یافت. در زمانی كه خودروسازان رقیب در غرب نظاره گر نزول درآمد و كاهش سهم خود از بازار داخلی هستند، یك پرسش همواره در ذهن ناظران و مدیران صنعت شعله ور بوده است:

چرا تویوتا این قدر موفق است؟

درباره این موضوع كتابها نوشته شده است، كتابهایی كه موضوع آن نظام تولید انعطاف پذیر مشهور تویوتا تا فرهنگ شركتی آن موسوم به كایزن «بهبود مستمر» بوده است. اما یك پاسخ آن را می توان در شهری كه قدیمی ترین كارخانه تویوتا در آن قرار دارد یعنی در آموزشگاه مهارتهای فنی تویوتا پیدا كرد.

این مدرسه كه 300 دانش آموز بین 15 تا 19 ساله دارد، نقشی منحصر به فرد در سومین شركت بزرگ خودروسازی جهان دارد. این آموزشگاه خاستگاه گروهی نخبه از ناظران آتی در عرصه های مكانیك، ماشین آلات و سایر زمینه های فنی دارد كه هسته هر شركت تولیدی است. این سنتی است كه قدمت آن تقریباً به اندازه عمر شركت می باشد. این مدرسه كه در سال 1938 یعنی یك سال پس از تاسیس تویوتا افتتاح شد، محصول اندیشه بنیانگذار فقید تویوتایی «كی ایمپیرو تویودا» است كه معتقد بود آموزش رمز تحقق رویای پدرش در مورد ساخت خودروی ملی است.

منابع داخلی تویوتا می گویند برنامه های آموزشی تویوتا شالوده موفقیت آن در تبدیل شدن از یك شعبه كوچك یك كارگاه نساجی به ثروتمندترین خودروسازی دنیاست كه سود نهایی آن تقریباً 8 میلیارد دلار است. «مامورو ساكاموتو» مدیر آموزشگاه گفت:« هزینه اداره این آموزشگاه بسیار زیاد است اما ما آن را سرمایه گذاری برای آینده می بینیم. اگر فارغ التحصیل این آموزشگاه را با یك كارمند تازه كار بدون تجربه مقایسه كنیم، تفاوت آن چشمگیر است»


آموزش پرهزینه


آموزشگاه مهارتهای فنی تویوتا یكی از پنج دبیرستان حرفه ای است كه پس از تعطیلی صدها مدرسه فنی شركتهای دیگر به كار خود ادامه داده است. این مدرسه هر سال 70 دانش آموز 15 ساله را می پذیرد كه با ثبت نام به طور خودكار در جرگه كاركنان تویوتا در می آیند. برای پذیرش در مدرسه رقابت شدیدی وجود دارد و از هر چهار متقاضی یك نفر قبول می شود. تویوتا مبلغی را كه صرف اداره مدرسه می كند افشاء نمی كند. این شركت هر سال 100 فارغ التحصیل دبیرستان را برای آموزش فنی پیشرفته پذیرش می كند. علاوه بر هزینه اداره دبیرستان، هر دانش آموز سالیانه معادل 17400 دلار دریافت می كند. این مدرسه شهریه ندارد.

سایر خودروسازها هم برنامه آموزش كارمند دارند، اما هیچ كدام پرهزینه تر از برنامه تویوتا نیست و جنرال موتورز، غول خودروسازی آمریكا آموزش اینترنتی به كاركنان خود ارائه می كند. سود متوسط این شركت از رهگذر تولید هر خودرو 200 دلار است، سود مشابه تویوتا 1260 دلار است. «اچ كنت باون» استاد دانشكده اقتصادی هاروارد و یكی از دو نویسنده مقاله ای در مورد نظام تولید تویوتا گفت:«تویوتا كاركنان خود را به روشی متفاوت از شركتهای دیگر آموزش می دهد.»


نگرش سقراطی

مطابق فلسفه كاری تویوتا موسوم به «گنچی گن بوتسو» یا «برو و خودت ببین» دانش آموزان آموزشگاه یاد شده، وقت زیادی را به همراه ناظران آتی خود صرف آموزش می كنند. باون گفت: « بیشتر آموزش بر عهده ناظر دانش آموز است. وقتی كارگری نیاز به آموزش دارد، مربی همواره در كنار اوست.» به گفته باون، ناظران تویوتا نگرشی سقراطی نسبت به آموزش دارند. – یعنی ارائه پاسخ از طریق پرسش- تا كارگران را به داشتن ذهن مستقل برای بهبود كار تشویق كنند. وی گفت:«دید نسبت به افراد به طور كلی متفاوت است. انجام همیشگی بهبودهای كوچك ...رمز موفقیت تویوتاست». دانش آموزان اصول اجرایی كار مانند «سیستم جعبه پیشنهاد» را می آموزند. این امر به این معنی است كه كاركنان در تمام سطوح و زمینه ها توصیه هایی برای بهبود عملیات ارائه دهند. پیشنهادهای خوب پاداشی تا چند صد دلار به همراه دارد.


شیوه تویوتا

آموزش صرفاً به صورت حرفه ای است. دانش آموزان طی سه سال دوره درسی، آزمایشهای دشوار جسمی را پشت سر می گذارند، مانند صعود به قله 3000 متری، شنا به مدت دو ساعت در دریا و دویدن مسافتی به فاصله نصف ماراتن.

هاجیمه سوجیتا از فارغ التحصیلان آموزشگاه كه اكنون مدیر عامل آن است، گفت:«هدف این است كه هر دانش آموز این تكالیف را طوری به پایان برساند كه از نظر فكری و جسمی نیرومند شود. نمی خواهیم آنان ضعیف بار بیایند».

در حالی كه تویوتا كارخانه های بیشتری را در كشورهایی از چین تا جمهوری چك افتتاح می كند، آموزش كاركنان را یك گام به جلو برده است. سال گذشته موسسه تویوتا را در مركز ژاپن تاسیس كردند تا اهمیت «شیوه تویوتا» را به مدیران خارجی كه قرار است كاركنان محلی را آموزش دهند، بیاموزند. «كازویوكی كاوایی» رئیس بخش منابع انسانی تویوتا گفت: «برطرف كردن تفاوت فرهنگی یك چالش است، چرا كه حدود 250000 كارمند تویوتا در سراسر كشورها مشغول به كار هستند. مثلاً در امریكا افراد درباره كار تعریفی سختگیرانه دارند. كار برای آنها مانند شنای امدادی است؛ تنها وقتی شخص به آب می پرد كه دست شخص قبلی به دیوار خورده باشد. اما در ژاپن رویكرد مشابه دو و میدانی است. منطقه ای كه چوب امداد دست به دست می شود، گسترده تر و نامشخص تر است».

 

مودا(MUDA)  چیست؟

هر فعالیتی كه برای سازمان ایجاد هزینه می كند

 اما برای مشتری نهایی ارزشی تولید نمی كند.  

سازمان برای حفظ بقای خود باید تا جایی كه می تواند

 از انجام فعالیت های غیر ارزش آور پرهیز كند .

1- مودای تولید بیش از حد نیاز

2- مودای انتظار و تاخیر

3- مودای حركات اضافه

4- مودای حمل و نقل

5- مودای انبارش

6- مودای ایراد در فرآیند

7- مودای دوباره كاری و ضایعات

ماخذ : گمبا كایزن ، نوشته ماساكی ایمایی ، ترجمه شهلا پرسا(آقای  تائیچی اوهنو ، معاون تولید شركت تویوتا موتورز )

مثالهای کایزن

         در پاکستان با یکی از مدرسان دانشگاه ملاقات کردم که علاقه وافری به کایزن داشت.

         موضوع صحبت، کایزن های 5S بود. طبق گفته او روش 5S منطبق بر مباحث اصلی آموزشهای قرآن بود. مسلمانان همواره قبل از نماز ، هر روز خود را با شستن صورت،

         دستها و پاها پاک می کنند وبه تمیز کردن دقیق بین انگشتان دستها و پاها اهمیت می دهند. ظاهراً اقدامات لازم برای انجام این کار باید به ترتیب ویژه ای انجام شود.

         مقاله: کایزن در فرهنگهای مختلف-پاکی، جلیل

کایزن درایران

         .تاریخچه حرکت کایزن در ایران درسال ۱۳۷۹با هماهنگی سازمان ملی بهره‌وری ایران و سازمان بهره‌وری آسیا ، دوره‌ای با عنوان کارگاه آموزشی کایزن عملی به مدت پنج روز برای جمعی ازواحدهای صنعتی استان یزد برگزار شد. آن روز کسی تصور نمی‌کرد که این کارگاه سرآغازی برای معرفی الگویی برای بهبود بهره‌وری در کشور خواهد بود. مدرس و مشاوراین کارگاه شوئیچی یوشیدا مشاور کایزن و معاون اسبق شرکت نیسان موتورزبود.

 





نوع مطلب : کنترل کیفیت آماری، 
برچسب ها : کایزن، kaizen،
لینک های مرتبط :

شنبه 25 شهریور 1396 04:14 ق.ظ
Paragraph writing is also a fun, if you be familiar with
afterward you can write or else it is complex to write.
دوشنبه 30 مرداد 1396 09:05 ق.ظ
I know this web site offers quality based articles and additional information,
is there any other web site which provides these stuff in quality?
شنبه 14 مرداد 1396 04:17 ب.ظ
Spot on with this write-up, I seriously feel this site needs much
more attention. I'll probably be back again to read
through more, thanks for the info!
شنبه 14 مرداد 1396 06:54 ق.ظ
Why visitors still use to read news papers
when in this technological globe the whole thing is available
on net?
جمعه 1 اردیبهشت 1396 09:42 ق.ظ
Hi my family member! I want to say that this
article is amazing, great written and include approximately all significant infos.

I'd like to peer more posts like this .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره انجمن


این وبلاگ توسط مهندسین صنایع دانشگاه مهرآستان برای اطلاع رسانی و در اختیار قراردادن موارد مورد نیاز مهندسی صنایع ایجاد شده است.
امیدواریم که به کمک شما بتوانیم در هدف خود موفق باشیم.

تماس با مدیر : بهاره عبدی ولمی Abdi_Bahareh@yahoo.com
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر
کلیه حقوق این وبلاگ برای انجمن علمی مهندسی صنایع مهرآستان محفوظ است