تبلیغات
انجمن علمی مهندسی صنایع مهرآستان - تاریخچه و تعریف زنجیره تامین (لجستیک)
انجمن علمی مهندسی صنایع مهرآستان
انسان آن چیزی خواهد شد که خود باور دارد!
به انجمن علمی مهندسی صنایع مهرآستان خوش آمدید
مدیریت زنجیره تأمین نتیجه پیشرفت منطقی مدیریت لجستیک می­باشد. در دهه 1960 میلادی کارشناسان مشغول به مطالعه در مورد ارتباط بین انبارش و حمل و نقل بودند که نتیجه آن مدیریت توزیع بود. در مسیر تکامل این بحث، مفهوم لجستیک مطرح شد. در واقع لجستیک از افزودن مدیریت ساخت، تدارکات و سفارش­ها به مدیریت توزیع ایجاد گردید. بحث مدیریت زنجیره تأمین بصورت جدی در مجامع علمی از اوایل سال 1980 میلادی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و بسیاری از پژوهشگران چارچوب و مدلیرا برای آن ارائه کردند. به عنوان مثال فارستر مدلی ارائه نمود که به عنوان اولین مدل قرار گرفت و اغلب آنرا به عنوان یک الگو برای زنجیره تأمین دانستند.

هدف مدیریت زنجیره تأمین تبادل اطلاعات مربوط به نیازمندی­های بازار، توسعه محصولات جدید، کاهش تعداد تأمین کننده برای سازندگان و نیز فعال­سازی و آزادسازی منابع مدیریتی در جهت توسعه روابط بلند مدت و بااهمیتی است، که از ابتدا براساس اعتماد اعضاء شکل می­گیرد. کوپژاک در سال1997 گفت مدیریت زنجیره تأمین شامل مجموعه عناصر تأمین کنندگان، تهیه کنندگان سرویس لجستیک، سازندگان، توزیع­کنندگان و فروشندگان است که جریان­های مربوط به مواد خام، محصولات و جریان اطلاعاتی در بین این عناصر وجود دارد. ساندرز در سال 1995 گفت مدیریت زنجیره تأمین یک زنجیره خارجی از کل زنجیره تبادلات از مبداء تامین مواد خام تا درون شرکت­های گوناگون است که درگیر در استخراج و پردازش بر روی مواد خام، ساخت، مونتاژ، توزیع و در نهایت فروش به مشتری نهایی است. الرام در سال 1991 گفت مدیریت زنجیره تأمین یک شبکه از شرکت­های در تبادل با هم می­باشند که در نهایت محصول یا خدمت را به مشتری ارائه می­کنند و ارتباط­دهی را از گردش جریان مواد خام تا تحویل نهایی را در بر می­گیرد. یک زنجیره تامین شامل همه تسهیلات (امکانات)، وظایف و کارها و فعالیت هایی
می­شود که در تولید و تحویل یک کالا یا خدمت، از تأمین کنندگان (و تأمین­کنندگان آنها) تا مشتریان (و مشتریان آنها) درگیر هستند و شامل برنامه­ریزی و مدیریت عرضه و تقاضا، تهیه مواد خام، تولید و برنامه­ زمانبندی محصول یا خدمت، انبارکردن، کنترل موجودی و توزیع، تحویل و خدمت به مشتری می­شود. مدیریت زنجیره تأمین همه این فعالیت­ها را طوری هماهنگ می­کند که مشتریان بتوانند محصولاتی با کیفیت بالا و خدمات قابل اطمینان در تسهیلات در زنجیره تامین شامل کارخانه­ها، انبارها، مراکز توزیع، مراکز خدمت و عملیات خرده­فروشی می­شود. کالاها و خدمات می­توانند به وسیله راه­آهن، کامیون، از طریق آب، هوا، خط لوله،
کارها و وظایف در داخل زنجیره تأمین شامل پیش­بینی تقاضای کالا یا خدمت، انتخاب تامین­کنندگان (تامین منبع)، سفارش مواد و ملزومات (تهیه و تدارک)، کنترل موجودی، برنامه­ریزی تولید، ارسال و تحویل، مدیریت اطلاعات، مدیریت کیفیت و خدمت به مشتری می­شود. مدیریت زنجیره تامین معادل است با هماهنگ­کردن همه عملیات یک شرکت، با عملیات تأمین­کنندگان و مشتریان آن شرکت. هر سازمان تجاری حداقل بخشی از یک زنجیره تامین است و خیلی از سازمانها بخشی از چندین زنجیره تأمین هستند. تعداد و نوع سازمانها در یک زنجیره تأمین از این طریق که آیا زنجیره تأمین تولیدگرا یا خدمت­گرا است تعیین
می­شود. اکثر مؤسسه­های تولیدی به صورت شبکه­هایی از مکانهای تولید و توزیع طرح­ریزی شده­اند. یکی از وظایف آنها تهیه مواد خام و تبدیل آنها به محصولات نهایی و واسطه­ای و سپس تحویل آنها به مشتریان است. مدیریت زنجیره تامین این شبکه­ها را اداره می­کند. هدف کوتاه مدت مدیریت زنجیره تأمین در ابتدا افزایش بهره­وری، کاهش موجودی و زمان سیکل کل است. در حالی­که هدف بلندمدت آن افزایش رضایت­ مشتری، سهم بازار و سود برای همه سازمانهای درگیر در زنجیره­ی تأمین است یعنی تأمین­کنندگان، تولیدکنندگان مراکز توزیع و مشتریان برای رسیدن به این اهداف، هماهنگی سخت و دقیقی در بین سازمانهای درگیر در زنجیره تأمین مورد نیاز است. مدیریت زنجیره تأمین مشتمل می­شود بر یکپارچه­سازی فعالیتهای تأمین و نیز جریانهای اطلاعاتی مرتبط با آنها از طریق بهبود در روابط زنجیره، برای دستیابی به مزیت رقابتی قابل اتکاء 
کامپیوتر، پست، تلفن و یا به وسیله فرد توزیه شوند.

 





نوع مطلب : مهندسی صنایع، برنامه ریزی حمل و نقل، 
برچسب ها : زنجیره تامین، لجستیک،
لینک های مرتبط :

جمعه 6 مرداد 1396 10:38 ب.ظ
What's up, its pleasant article about media print, we all be familiar with media
is a impressive source of facts.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره انجمن


این وبلاگ توسط مهندسین صنایع دانشگاه مهرآستان برای اطلاع رسانی و در اختیار قراردادن موارد مورد نیاز مهندسی صنایع ایجاد شده است.
امیدواریم که به کمک شما بتوانیم در هدف خود موفق باشیم.

تماس با مدیر : بهاره عبدی ولمی Abdi_Bahareh@yahoo.com
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر
کلیه حقوق این وبلاگ برای انجمن علمی مهندسی صنایع مهرآستان محفوظ است