تبلیغات
انجمن علمی مهندسی صنایع مهرآستان - بازاریابی پست مدرن
انجمن علمی مهندسی صنایع مهرآستان
انسان آن چیزی خواهد شد که خود باور دارد!
به انجمن علمی مهندسی صنایع مهرآستان خوش آمدید

بازاریابی پست مدرن دانش بازاریابی هم مثل سایر علوم در مسیر پر پیچ و خم تاریخ خود تغییرات زیادی را تجربه کرده و نظامها و دورانهای مختلفی را گذرانده است. بعد از جنگ جهانی اول ، بازاریابی در سطح جهانی مطرح شده و پس از آن رشد سریعی یافته و در این رهگذر سایر علوم را نیز به خدمت گرفته تا امروز که از مفاهیم بنیادی زندگی امروز ماست. نظامهای بازاریابی در ابتدا محصول گرا بوده اند.در این نظامها مصلحت و قابلیتهای سازمان و آنچه که می تواند تولید کند محوریت داشته اند. تولید با حداقل هزینه و تمرکز بر فناوری و فروشگاههای مملو از کالا رقابت کمتر و بازارهای تقریبا انحصاری از خصوصیات این دوره است.

تولیدکننده در مواجهه با مشتری جایگاه برتر قرار گرفته و مشتری حتی با انتظار طولانی و ایستادن در صفهای طویل مجبور است که خود را با تولید کننده هماهنگ کند . جملات "همینه که هست" یا "نمی خواهی نخر" در ادبیات این نظام بازاریابی رایج بوده است. در نظامهای مدرن بازاریابی مشتری و نیازها و خواسته هایش محور و اساس کلیه تصمیم گیریها و برنامه های سازمان است.تمام امکانات و توانمندیهای سازمان در جهت رفاه مشتری و رضایتمندی او قرار می گیرد . گستردگی توزیع و خدمات فراوان در محل مورد نظر مشتری به سرعت در اختیار اوست..تحصیل حداکثر سود از طریق تحصیل رضایت مشتری امکان پذیر است و در ادبیات این نظامها جملاتی نظیر "همیشه حق با مشتری است" و "مشتری است که با دادن فرصتی برای خدمت به ما لطف می کند" فراوان است. در بازاریابی پست مدرن ، مشتری از این همه تولید کننده ی دست به سینه و آماده برای خدمت خسته و از کالای همیشه در دسترس، دلزده است.او می خواهد در فرایند انتخاب آزاد و راحت عمل کند و در بازار به دنبال آنچه می خواهد بگردد وتفریح کند . در بازاریابی پست مدرن با روشهای مختلفی مشتری به دنبال کالا کشانده می شود. در این دیدگاه به جای مشتری محوری مفاهیمی نظیر سرکار گذاشتن مشتری ، پنهانکاری و انتظار مطرح می شود که موجب سرگرمی و هیجان برای مشتری است و مشتری آگاهانه یا ناخودآگاه با روشهای بازاریابی پست مدرن جذب و"سورپرایز " می شود. ادبیات این نوع بازاریابی قابل پیش بینی نیست! احتمالا جملاتی مانند " فعلا موجود نیست" یا " برو فردا بیا" جایگاه ویژه ای در بازاریابی پست مدرن خواهند یافت!

نکته : تشخیص نوع نظامهای بازاریابی در کشور ما ساده نیست اما ادبیات رایج در فضای بازاریابی ما بیشتر از نوع اول و سوم است! ماهنامه ماندگار ترفندهای‌جدید برای تبلیغ برندهای‌قدیمی Wednesday, 17 October 2007 به گفتهء کمدین برجستهء آمریکایی جورج کارلین، جامعهء معاصر آمریکا از بیماری مصیبت‌‌باری به نام «جنون گذشته» رنج می‌برد. به گفتهء کارلین، مهم‌ترین علامت این بیماری توجه بیش از حد و زیانبخش به گذشته است که می‌توان آن را به وضوح در تمایل مردم به برنامه‌های دنباله‌دار، تکراری، دوباره‌سازی فیلم‌های سینمایی، رواج مجدد، انتشار مجدد، اکران مجدد، بازآفرینی‌ها، اجراهای تازه، اقتباس‌ها، بزرگداشت‌ها، یادبودها، برنامه‌های رادیویی قدیمی و نوستالژی گردآوری صفحه‌های گرامافون مشاهده کرد . نیازی به گفتن نیست که بسیاری از دانشگاهیان نیز به این باز رواجی مبتلا هستند. برای بعضی، دلیل این ابتلا اثرات انحطاط هنری آخر سدهء نوزدهم، یا تمایل جامعه به نگاه به گذشته در آستانهء قرن جدید است. برای بعضی دیگر دلیل آن نوعی پدیدهء جمعیت‌شناسی و پیامد پیر شدن نسل بعد از جنگ جهانی دوم و یادآوری خاطرات خوش‌بینانهء گذشته است و باز برای دستهء دیگر نتیجهء آشفتگی طاقت‌فرسای زمان ماست. وقتی مشکلات و سرگشتگی همه‌گیر شود، مردم به یادآوری دورانی ساده‌تر، امن‌تر و در ظاهر آرام بخش‌تر متمایل می‌شوند . بازاریابان با وجود انگیزه‌های موجود، در بهره‌برداری از گرایش گذشته‌نگر جامعه کندی نکردند: بازاریابی پسرو در همهء جهات به فراوانی دیده می‌شود. بسیاری از برندهایی که مدت‌ها پیش از بین رفته بودند دوباره احیا شده‌اند. کاراکترهای تجاری که به ظاهر منقرض شده بودند باز رواج یافتند، شعارهای قدیمی بارها پخش شدند و حتی برای تبلیغ محصولات جدید یک نام تجاری از شیوه‌های قدیمی استفاده شد. چیکیتا برای تبلیغ موز و اتومبیل کروز کرایسلر s PT_Chrysler با شیوه‌های گذشته‌نگر به بازاریابی پرداختند که نمونه‌هایی از دستور کار مدیریت بازاریابی پسرو امروزه است . در تلاش برای درک بهتر رونق‌گیری باز رواجی در معرفی برندها، سه نویسنده به نام‌های استفان براون، رابرت وی کوزیتز و جان اف شری به بررسی دو نمونه بازاریابی به شیوهء باز رواجی پرداختند. فولکس واگن، بیتل جدید و جنگ ستارگان اپیزود 1-شبح خطرناک. بررسی موشکافانهء قوم‌شناسی اینترنتی netnographicr مصرف‌کنندگان اهمیت چهار خصوصیت کلیدی را آشکار ساخت: عنصر داستانی برند (تمثیل allegory ) ، ماهیت برند (فضای حاکم aura ) ، جامعهء آرمانی (جایی آرام و زیبا arcadia ) و تناقض‌گویی برند (تضاد antinomy .) این چهار خصوصیت بازرواجی کلید تبلیغ تجدید حیات موفق برند هستند همچنین نشان می‌دهند که مدیریت باز رواجی برند، درگیر رابطهء تشویش برانگیز میان تولیدکننده و مصرف‌کننده است. مفهوم برند به مصرف‌کننده تحمیل نمی‌شود بلکه مشترکا به آن دست می‌یابند. این در مورد تمام برندها صدق می‌کند اما خصوصا در مورد برندهای باز رواج شده صادق است زیرا مصرف‌کننده رشد و توسعهء آن را در قفسه‌های فروشگاهی دیده و یا شخصا تجربه کرده. برای بسیاری از مصرف‌کنندگان معاصر، باز رواجی برند پوشش راحت و جایگزینی است، توتم قدرتمندی که نشان از روزهای خوب گذشته دارد. بازاریابان با مسوولیت خود به تبلیغ محصولات می‌پردازند و اما اگر مفهوم مدیریت باز رواجی را با دقت درک کرده باشند، پاداش بزرگی در انتظار آنان خواهد بود . استفان براون قهرمان بلامنازع بازاریابی پست مدرن است. او بازاریابی سنتی را فاقد تخیل و تحدیدکننده می‌انگارد و همواره خواهان مبارزه با این تفکر است و تاکنون این شیوه عدم رعایت احترام به گذشته مجادلات بسیاری علیه او برانگیخته است. براون قبل از آن‌که به بازاریابی روی آورد حرفهء آکادمیک خود را در خرده‌فروشی آغاز کرد. او مدتی در دانشگاه نورث وسترن ( Northwestern ) آمریکا، زادگاه فیلیپ کاتلر و همچنین دانشگاه‌های اوتا ( Utah ) و کالیفرنیا ( Irvine ) به عنوان استاد مهمان تدریس کرده است و اکنون استاد تحقیقات بازاریابی در دانشگاه آلستر Ulster است . براون در نگارش کتاب‌های تحریک‌آفرینی چون مکاشفه در بازاریابی:رستاخیزشناسی، استادگریزی و توهم مرگ 19977)، بازاریابی تصویری: هنر، زیبایی‌شناسی و پیشگامان 20011) همکاری داشت و خود کتاب‌هایی چون بازاریابی پست‌مدرن 19955)، بازاریابی پست مدرن II 19977) و انقلاب پسرونده 20011) را نگاشت . حملات زیرکانه و تحریک‌آمیز براون به بازاریابی سنتی باعث شده است تا در قلمرو دانشگاه دوستان اندکی داشته باشد . براون به فراست دریافته که بازاریابی تکامل یافته و از الگوهای آکادمیک و تغییرناپذیری که سال‌های طولانی بر آن سلطه داشته، فراتر رفته است. کتاب بازاریابی پست مدرن به ارزیابی پیامدهای تفکر پست مدرن در حوزهء بازاریابی می‌پردازد و به این نتیجه می‌رسد که در بسیاری از زمینه‌ها این تفکر به واقع مفید عمل می‌کند. کتاب انقلاب پسرونده به بررسی موج بازاریابی سبک قدیم که دنیا را احاطه کرده، پرداخته و استدلال می‌کند که این نوع بازاریابی به جای آن‌که نشانه‌ای از بی‌اصالتی باشد فرصتی دوباره انگاشته می‌شود. مقالات براون در مجلهء تجاری هاروارد، نشریهء تبلیغات و نیز نشریهء بازاریابی به چاپ رسیده است.





نوع مطلب : اصول بازاریابی، 
برچسب ها : بازاریابی، پست مدرن،
لینک های مرتبط :

پنجشنبه 28 شهریور 1392
دوشنبه 30 مرداد 1396 01:09 ب.ظ
I am regular reader, how are you everybody? This piece of writing posted at this site is really nice.
چهارشنبه 7 تیر 1396 04:54 ب.ظ
Hi there, You have done an excellent job. I will definitely digg it and
personally suggest to my friends. I am sure they'll be benefited from this web site.
یکشنبه 4 تیر 1396 10:09 ب.ظ
These are genuinely enormous ideas in on the topic of blogging.
You have touched some pleasant things here. Any way keep up
wrinting.
دوشنبه 1 خرداد 1396 08:06 ب.ظ
Greetings! I've been reading your site for a long time now and finally
got the bravery to go ahead and give you a shout out from Huffman Tx!
Just wanted to mention keep up the good job!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره انجمن


این وبلاگ توسط مهندسین صنایع دانشگاه مهرآستان برای اطلاع رسانی و در اختیار قراردادن موارد مورد نیاز مهندسی صنایع ایجاد شده است.
امیدواریم که به کمک شما بتوانیم در هدف خود موفق باشیم.

تماس با مدیر : بهاره عبدی ولمی Abdi_Bahareh@yahoo.com
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر
کلیه حقوق این وبلاگ برای انجمن علمی مهندسی صنایع مهرآستان محفوظ است