تبلیغات
انجمن علمی مهندسی صنایع مهرآستان - مدل کارت امتیازی متوازن (BSC)
انجمن علمی مهندسی صنایع مهرآستان
انسان آن چیزی خواهد شد که خود باور دارد!
به انجمن علمی مهندسی صنایع مهرآستان خوش آمدید

یك جمله‌ی قدیمی می‌گوید: " اگر تا‌به‌حال امتیازات خود را ثبت ننموده‌اید، كاری جز یك تمرین معمولی انجام نداده‌اید! " اگر از ما  بپرسید خواهیم گفت: "به‌منظور كسب موفقیت بیشتر برای سازمان و حفظ آن، نه‌تنها نیازمند ثبت صحیح  امتیازات و نمرات خود می‌باشید، بلکه بایستی پیش­بینی‌ای نیز از نمرات احتمالی خود( از طریق هدف­گذاری مناسب و تلاش برای رسیدن به آن اهداف، براساس یک رویه‌ی ثابت) نیز داشته باشید."[1] ما در این مرحله درباره‌ی اهداف و امتیازاتی كه می‌توانیم به‌ آسانی به‌ آن‌ها دست‌یابیم بحث نمی­نماییم، بلکه ما درباره‌ی اهدافی كه قوه‌ی خلاقیت و نبوغ و  تصورات شما (تخیلات) را گسترش خواهد‌داد، بحث می‌نماییم.

در این قسمت بهتر است نگاهی به کارت امتیازی متوازن داشته و به سوال اساسی زیر پاسخ مناسب و علمی دهیم:

 کارت امتیازی متوازن (BSC)چیست؟ آیا وجوه یا مناظر کارت امتیازی متوازن(کام) چهار منظر است؟

به‌منظوراین‌که کارت امتیازی متوازن را بهتر بشناسیم لازم است در ابتدا بدانیم که فلسفه‌ی این كارت از کجا آمده است و علت وجودیش چیست؟



1 « اگر بتوانید چیزی را اندازه گیری کنید، می توانید مدیریتش کنید. »

 

در دهه‌ی 1990میلادی، مدل کارت امتیازی متوازن ابتدا به‌عنوان یک روش نوین ارزیابی‌عملکرد و سپس به عنوان ابزاری جهت کمک به تحقق استراتژی، توسط رابرت کاپلان استاد صاحب نام دانشگاه هاروارد و دیوید نورتن مشاور برجسته مدیریت در امریکا[1] مطرح شد و از سوی صاحب‌نظران مدیریت و مدیران سازمان‌ها به شدت مورد استقبال قرارگرفت. آن‌ها در اغلب سازمان‌ها، با یک مشکل عمده­ بر خورد نمودند:

مدیران این سازمان‌ها، فعالیت‌های‌مدیریتی خود را تنها بر اساس معیارهای مالی و اقتصادی بنانهاده‌‌بودند. ممکن‌است یک‌ سازمان درگذشته به‌نتایج اقتصادی بسیار مطلوبی دست‌یافته‌باشد و در نتیجه‌ی آن، برنامه‌ریزی سال‌های آتی خود را بر پایه‌ی همان نتایج سال‌های قبل خود استوار نموده باشد، این امر بدین معناست‌که تمام ارزیابی‌های سازمان نیز بر پایه‌ی همان ارزیابی­ دوره‌های زمانی گذشته استوار گردیده‌است! به عبارت دیگر:" ارزیابی انجام‌ شده نسبت به جایگاه گذشته‌ی سازمان صورت گرفته است" (ارزیابی گذشته‌نگر).  اما این نوع ارزیابی، قادر به پاسخ‌گویی به‌این سوال نیست : سازمان به کجا خواهد رفت؟

            این نوع ارزیابی، به‌مثابه آن‌است‌که شخصی به‌طورمداوم به آینه‌ی وسط اتومبیل بنگرد و فقط به جاده‌ی پشت‌سر توجه نماید، در حالی كه ماشین به سمت جلو درحال حركت‌است.

            سرعت‌بالا در تجارت‌جاری‌بین‌الملل باعث‌گردیده‌ تا نیاز سازمان‌ها به ارزیابی­های جامع و فراگیر،  برجسته‌تر از گذشته گردد.

            به منظور مهیا‌نمودن سیستم‌مدیریتی‌سازمان در جهت همگام‌شدن با سرعت‌کنونی‌تجارت، و دردسترس قرار دادن اطلاعات مورد نیاز مدیریت، به‌منظور تصمیم­گیری­های صحیح‌تر، کارت امتیازی متوازن ایجاد گردید.

بهتر است بدانید كه ارزیابی نمودن، تنها یک جنبه از کارت امتیازی متوازن است. کارت امتیازی متوازن یک سیستم است و نه یک سیستم ارزیابی صِرف. کارت امتیازی متوازن، ابزاری است در جهت تنظیم و دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان. به اختصار می­توان گفت‌که کارت امتیازی متوازن یک سیستم مدیریتی است‌که سازمان را در جهت تنظیم مسیر و دست‌یابی به اهداف کلیدی استراتژیک خود حمایت می­نماید. خلق‌كنندگان کارت امتیازی متوازن چهار منظر یا وجه اساسی را مطرح نمودند. این چهار منظر، سازمان را از كسب موفقیت یا شکست، آگاه‌ می‌نماید. وظایف چهارگانه زیر با نگاه به چهار منظر ذکر شده، ارائه می‌گردد:



[1] Robert S.Kaplan and David P.Norton, The Balanced Scorecard:Translating Strategy into Action.Boston:Harvard Business School Press,2004

کارت امتیازی مالی: به‌منظورشناخت نیازمندی­ها و عملکرد‌مالی سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. معیارهای مالی از مهمترین اجزای نظام ارزیابی متوازن هستند. به ‌ویژه در سازمان‌های‌انتفاعی این معیارها به ما می‌گویند که اجرای موفقیتآمیز اهدافی که در سه منظر قبلی تعیین گردیده‌اند، در نهایت، موجب چه‌نتایج و دستاوردهای‌مالی‌خواهدشد. تمام‌تلاشی‌که‌برای‌بهبود‌رضایتمندی‌مشتریان، ارتقای‌کیفیت ‌و کاهش‌ زمان‌‌تحویل ‌محصولات وخدمات خود انجام می‌دهیم؛ اگر به نتایج مالی ملموس ختم نشوند، هیچ ارزشی نخواهند داشت.

کارت امتیازی مشتری:

به‌منظور آگاهی از سطح رضایت مشتریان(از طریق سنجش‌های کمی و کیفی در مورد کالا و یا خدمات ارائه شده)  مورد استفاده قرار می­گیرد.

 

 کارت امتیازی فرایندهای‌داخلی:

در جهت ارزیابی‌فرایندهای مورد نیاز در سازمان به‌کارگرفته می‌شود. در این منظر سازمان‌ها ‌باید فرایندهایی را مشخص نمایندکه با برتری یافتن در آن‌ها، بتوانند به ارزش‌آفرینی برای مشتریان و نهایتاً سهامداران خود ادامه‌دهند. تحقق هریک از اهدافی که در منظر مشتری تعیین می‌شود، نیازمند انجام یکسری از فرایندهای عملیاتی به صورت کارا و اثربخش است. این فرایندها باید در منظر فرایندهای داخلی تعیین گشته و معیارهای مناسبی نیز برای کنترل پیشرفت آنها توسعه داد.

 

کارت امتیازی دانش، رشد و یادگیری:

این وجه بر نحوه‌ی آموزش کارکنان ، کسب دانش و چگونگی استفاده از آن، به‌منظورحضور و بقاء در بازار رقابتی موجود، تمركز می‌نماید. وقتی شما اهداف و معیارهای مربوط به منظر مشتری و فرایندهای داخلی را تعیین می‌نمایید، بلافاصله متوجه شکاف موجود بین مهارت‌ها و قابلیت‌های مورد نیاز کارکنان و سطح فعلی مهارتها و قابلیتها می‌شوید. بنابراین اهداف و معیارهای این منظر باید در جهت پر کردن این شکافها و فاصله‌ها تعیین‌گردند و در ادمه معیارهای مناسبی برای کنترل پیشرفت آنها نیز تعیین شود.

به هر حال نورتون و کاپلان با معرفی سیستم ارزیابی عملکرد خود توجه مدیران را به این نکته جلب کردند که بهتر است عملکرد کارکنان را با یک روش کل­نگرانه­تر مورد بررسی قرار دهیم.آن‌ها  نظریه خود را با چهار منظر یا وجه معرفی کردند، که در حال حاضر به شش منظر یا وجه افزایش پیدا کرده است.[1] اثر دیگر نورتون و کاپلان با نام نقشه استراتژی، به اهمیت وجه رضایت کارکنان[2] و نیز وجه محیط و ارتباطات (وجه مسوولیت‌های مدنی و اجتماعی)[3] می­پردازد



[1] رضایی قهرمان،محمدرضا؛آقاسیدحسینی، سید مهدی؛"دوازده گام تا تدوین و پیاده سازی کارت امتیازی متوازن و تعیین شاخص های عملکردی"؛انتشارات برگا؛1390

[2] Employee Satisfaction Perspective

[3] Environment/Community Perspective





نوع مطلب : مهندسی صنایع، 
برچسب ها : کنترل کیفیت،
لینک های مرتبط :

سه شنبه 2 خرداد 1396 03:27 ب.ظ
Can I simply say what a comfort to find a person that actually
knows what they are discussing on the net. You actually understand how to bring a problem to
light and make it important. More people really need to look at
this and understand this side of your story. I can't believe you aren't more popular because
you definitely have the gift.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره انجمن


این وبلاگ توسط مهندسین صنایع دانشگاه مهرآستان برای اطلاع رسانی و در اختیار قراردادن موارد مورد نیاز مهندسی صنایع ایجاد شده است.
امیدواریم که به کمک شما بتوانیم در هدف خود موفق باشیم.

تماس با مدیر : بهاره عبدی ولمی Abdi_Bahareh@yahoo.com
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر
کلیه حقوق این وبلاگ برای انجمن علمی مهندسی صنایع مهرآستان محفوظ است