تبلیغات
انجمن علمی مهندسی صنایع مهرآستان - آشنایی عمومی با روش تحقیق-درس اول
انجمن علمی مهندسی صنایع مهرآستان
انسان آن چیزی خواهد شد که خود باور دارد!
به انجمن علمی مهندسی صنایع مهرآستان خوش آمدید

درس اول- چرا به تحقیق نیازمندیم؟

چکیده درس اول: کار تحقیق یک کار عمومی است که همه ما انجام می دهیم. هر قدر می گذرد و تجربه و دانش ما بیشتر می شود و به تکنولوژی های پیشرفته تری دست می یابیم نیازمان به مسائلی که باید درباره آن تحقیق کنیم کمتر که نمی شود هیچ بیشتر هم می شود.

کلمه «تحقیق» ممکن است به نظر بسیاری کلمه ای سنگین باشد که معمولا در زندگی روزمره کاربردی ندارد. معمولا انتظار داریم محققان را در دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و آزمایشگاه ها و مانند این ها ببینیم. اما مثال های زیر نشان می دهد که تحقیق به چنین جاهایی محدود نیست و ما همگی در زندگی روزانه خود با سطوحی از تحقیق درگیر هستیم:
- پیدا کردن خانه مناسب با قیمت مناسب برای خرید یا اجاره؛
- پیدا کردن بهترین رستوران یا فروشگاه با کیفیت محصولات خوب و بهای منصفانه؛
- پیدا کردن بهترین راه رفتن به سفری کوتاه یا تعطیلاتی به منطقه ای از کشور یا جهان؛
- پیدا کردن بهترین معلم خصوصی ریاضی یا زبان؛
- پیدا کردن بهترین تصویربردار عروسی و جشن تولد؛
- پیدا کردن جواب برای سوال های خبری مان: واقعا فلانی این حرف ها را زده؟ چه طور بوده ماجرا؟ حالا قراره چه بشود؟ یعنی اوضاع بدتر می شود؟؛
- این که می گویند کرم های آرایشی سفیدکننده که تازه خریده ایم تقلبی بوده درست است؟
- این دانشگاهی که در مالزی به من پذیرش داده آیا مدارکش در اروپا ارزشی دارد؟ توی خود ایران ارزشیابی می شود؟ می شود بورسیه گرفت از خود مالزی؟
- این شرکت فیلم سازی که تازگی در دوبی راه افتاده قرار است برای داخل ایران فیلم تولید کند یا برای شبکه های تلویزیونی خارجی؟ چه طور مجوز گرفته از دولت امارات؟
توجه به این مثال ها و نمونه های مشابه آن در زندگی روزمره ما نشان می دهد که کار تحقیق یک کار عمومی است و همه ما آن را انجام می دهیم و هر قدر می گذرد و تجربه و دانش ما بیشتر می شود و به تکنولوژی های پیشرفته تری دست می یابیم٬ نیازمان به مسائلی که باید درباره آن تحقیق کنیم کمتر که نمی شود هیچ٬ بیشتر هم می شود.
این موضوع پس از فراگیر شدن استفاده از وب صورت جدیدتری پیدا کرده است.
در سال های اخیر و مشخصا از سال ۲۰۰۶ که مجله تایم شخصیت سال خود را با الهام از یوتیوب «شما» یعنی همه شهروندان فعال روی وب انتخاب کرد، موج تازه ای از تحولات دنیای اطلاعات و ارتباطات ما را در برگرفته و تغییر داده است.
اما چند سال قبل از رایج شدن یوتیوب، وبلاگ به رسانه محبوب ایرانیان تبدیل شده بود و با پایه گذاری یوتیوب در سال ۲۰۰۵ جهش تازه ای در تولید محتوا به وجود آمد.
همان قدر که شهروندان بیشتری وارد وب می شوند و شبکه های اجتماعی میلیون ها نفر را در ارتباط با هم قرار می دهند مسئله های تازه ای به وجود می آید که به اعتبار خبرها و عکس ها و لینک ها بر می گردد.
اکنون کاربران و شهروندان خبرنگار برای این که در انبوه اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می شود قابل اعتمادترین ها را پیدا کنند ناچار هستند میزان احتیاط و دقت و توان تحقیق خود را درباره مسائل مختلف بالا ببرند و سوال کنند. مثلا:
  • آیا باید به لینکی که درباره چگونه لاغر شدن است اعتماد کرد؟
  • آیا اطلاعاتی که درباره گرفتن مدرک از انگلستان خوانده ایم درست است؟
  • آیا واقعا مهاجرت به کانادا آسان است؟
  • آیا درست است که مصرف آنتی بیوتیک در اروپا چندان توصیه نمی شود؟
  • آیا این که می گویند پارازیت می تواند عامل سرطان باشد درست است؟
  • آیا واقعا سدسازی عامل خشک شدن دریاچه اورمیه است؟
ما گاهی برای یافتن دارویی، آدرسی، متخصص کاری به سوال کردن نیاز داریم؛ مثلا یافتن متخصص پوست یا حتی بهترین متخصص پوست از بین کشانی که خود و دوستان مان می شناسیم. گاهی برای فهمیدن صحت و ابعاد یک حادثه نیاز به پرسیدن داریم. مثلا می خواهیم درباره زلزله در آذربایجان بیشتر بدانیم.
ما هر روز با ده ها سوال رو به رو می شویم. ممکن است جواب دادن به برخی از این سوال ها اولویت ما نباشد یا علاقه ای به پیگیری آنها نداشته باشیم٬ ولی برای برخی سوال هایی که با آن رو به رو می شویم و تردیدهایی که پیدا می کنیم ناچاریم یا مشتاق ایم جواب درست و درمانی پیدا کنیم.
چه باید بکنیم و از کجا شروع کنیم؟ این همان سوالی است که در روش تحقیق به آن جواب می دهیم.
به علاوه، غیر از آن چه در زندگی روزمره با آن رو به رو می شویم و باید برای آن پاسخ مناسبی بیابیم٬ در طول دوره درس و مدرسه هم با سوال هایی از سوی معلم ها و کتاب های درسی مان رو به رو می شویم که باید برای آنها جواب پیدا کنیم. این جا هم روش تحقیق به ما کمک می کند.
روش تحقیق صورت گسترده، منظم و علمی شده همین پرس و جوهایی است که همه ما به صورت روزمره انجام می دهیم.
دقت در مراحلی که ما برای حل یک مسئله یا پاسخ یک سوال طی می کنیم چارچوب اصلی روش تحقیق را روشن می کند و فایده آن این است که با زحمت کمتر و دقت بیشتر و زمان کوتاه تر می توانیم به پاسخ درست برسیم.

سوال پایه اصلی هر تحقیق است
دیدیم که برای هر تحقیقی ما از یک سوال شروع می کنیم. نکته این جا است که سوال های ما همه از یک جنس نیستند و برای رسیدن به پاسخ مناسب باید بدانیم چه سوالی داریم و برای رسیدن به پاسخ راه درستی را طی کنیم: راه تحقیق یا روش تحقیق از همین جا شروع می شود.

در درس بعدی به همین مسئله می پردازیم






نوع مطلب : مهندسی صنایع، روش های تحقیق، 
برچسب ها : روش های تحقیق،
لینک های مرتبط :

پنجشنبه 21 شهریور 1392
یکشنبه 18 تیر 1396 12:02 ب.ظ
Since the admin of this site is working, no uncertainty very shortly it will be renowned, due to its
feature contents.
سه شنبه 13 تیر 1396 11:11 ق.ظ
Whats up very nice blog!! Guy .. Excellent ..

Amazing .. I'll bookmark your website and take the feeds additionally?
I'm glad to find numerous useful information right
here within the submit, we want develop extra techniques in this regard,
thanks for sharing. . . . . .
جمعه 29 اردیبهشت 1396 10:23 ب.ظ
I constantly spent my half an hour to read this web site's posts daily along with
a cup of coffee.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره انجمن


این وبلاگ توسط مهندسین صنایع دانشگاه مهرآستان برای اطلاع رسانی و در اختیار قراردادن موارد مورد نیاز مهندسی صنایع ایجاد شده است.
امیدواریم که به کمک شما بتوانیم در هدف خود موفق باشیم.

تماس با مدیر : بهاره عبدی ولمی Abdi_Bahareh@yahoo.com
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر
کلیه حقوق این وبلاگ برای انجمن علمی مهندسی صنایع مهرآستان محفوظ است